Local contentmarketing.
Contentmarketing wordt ten onrechte nog wel eens verward met het creëren van zoveel mogelijk content voor op je website, je socialmediakanaal of YouTube.
Bij contentmarketing draait het om het creëren van content met een vooraf bepaald doel.
Het plaatsen van zoveel mogelijk content zou nooit een doel op zich moeten zijn.
Wat is contentmarketing?
Voordat we dieper ingaan op local contentmarketing, kijken we eerst even naar de algemene term. Contentmarketing is een marketingstrategie waarbij je waardevolle en samenhangende content creëert en distribueert. Het heeft als doel om een bepaald publiek aan te trekken en aan je te binden om uiteindelijk van datzelfde publiek winstgevende klanten te maken.
Het gaat dus niet om de hoeveelheid content die je op het internet loslaat, maar of die content aansluit bij je publiek en hen daarna weet te overtuigen om klant bij jou te worden.
Door het creëren van content die antwoorden geeft op de vragen waar mensen mee zitten, oplossingen aandraagt voor de problemen waar zij tegenaanlopen, of hun positief weet te stemmen, zullen mensen eerder geneigd zijn om je over een langere periode en op verschillende kanalen te gaan volgen.
Dat geeft je de mogelijkheid om jouw volgers via meerdere contactmomenten voor je te winnen als klant.
In 95% van alle websites, socialmediaberichten, folders en advertenties ligt de nadruk echter op het promoten van het bedrijf. Daardoor komen websites van bedrijven niet veel verder dan een digitale folder en zijn hun socialmediakanalen niet meer dan een maalstroom aan advertenties en zelfpromotie. Hoe interessant vind je dat zelf?
Wat is local contentmarketing?
Nu je weet wat contentmarketing is, is de stap naar Local contentmarketing snel gemaakt.
Bij local contentmarketing gaat het om het creëren van content waar de mensen uit jouw regio het beste op reageren.
Je kunt daarbij denken aan onderwerpen zoals:
Waar lopen de mensen bij mij in de regio voor warm? Wat zijn de belangrijkste evenementen en activiteiten bij ons in de buurt waar ik wat mee kan? Wat zijn vragen of problemen waar mensen in mijn regio mee rondlopen waar ik een antwoord of oplossing voor heb?
Door lokale elementen toe te voegen aan jouw berichten en je website wordt het voor jouw publiek veel gemakkelijker om jou te zien als de lokale- of regionale specialist. Wanneer dat gebeurt, wordt de kans veel groter dat mensen zaken met je willen doen.
Bij het beantwoorden van al die vragen draait het om de verhalen die jouw klanten willen horen en zien. Het gaat dus niet persé om de verhalen die jij aan je klanten wilt vertellen. Dat zijn echt twee verschillende dingen. Bij een succesvolle localcontentmarketingstrategie staan de interesses en behoeften van de klant altijd voorop.
Ga door naar stap 3: Local Social Media