‘In het afgelopen jaar hebben wij bijna 40 procent meer omzet gedraaid. Ik ben er van overtuigd dat onze verbeterde Local Marketing daar een belangrijk rol in heeft gespeeld.’
– Mike Jansen, Jansenglas Westvoorne
Local Marketing
Je kunt er gewoon niet meer omheen als ondernemer. Het communiceren via radio, TV en papier legt het steeds vaker af tegen mobiel, iPad, of Netflix.
Daardoor wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om aandacht te krijgen van nieuwe en bestaande klanten.
Ook op het internet is de concurrentie om de aandacht van de mensen enorm. Het valt echt niet mee om als ondernemer de juiste keuzes te maken bij het opzetten van een effectieve online marketing strategie.
‘Waar moet je beginnen? Wat is belangrijk voor jouw bedrijf? Hoe wordt je makkelijk gevonden? Wat moet je op het internet zetten om klanten te boeien en voor langere tijd aan je te binden?’
Vragen die niet altijd even eenvoudig te beantwoorden zijn wanneer je druk bezig bent met het runnen van je bedrijf. Dat gaat ten koste van de effectiviteit van je reclame en leidt uiteindelijk tot gemiste omzet.
Local marketing kan je daarbij helpen.
Wat is local marketing?
Local marketing is een vorm van marketing die gericht is op een lokaal- of regionaal publiek.
Het belang van local marketing voor je bedrijf mag niet worden onderschat. Ook niet wanneer de regio waarin jouw bedrijf actief is de provinciegrenzen overschrijdt. Door de inzet van de juiste local marketingstrategieën zul je veel meer mensen kunnen bereiken.
Een effectieve localmarketingstrategie bestaat uit drie verschillende stappen.
Door met succes deze drie stappen een plek te geven in jouw onlinemarketingstrategie krijg je meer nieuwe klanten, zullen bestaande klanten fan van je worden en zul je jouw directe concurrenten lokaal de baas blijven.
Stap 1. Local SEO
Bij lokale vindbaarheid ligt de nadruk op het lokaal goed zichtbaar zijn wanneer mensen online op zoek gaan naar een bedrijf zoals dat van jou. Dit wordt ook wel ‘local SEO’ genoemd. Dit is zonder twijfel de belangrijkste stap in Local Marketing. Iedere serieuze ondernemer die wil scoren, zou hier prioriteit aan moeten geven.
Het verkrijgen van online-aanbevelingen is een belangrijk onderdeel van een effectieve local marketingstrategie. Positieve aanbevelingen op de juiste plaats kunnen je online vindbaarheid enorm verbeteren.
Lees meer…
Stap 2. Local contentmarketing
Contentmarketing gaat over het aanbieden van verhalen en informatie waar jouw klanten naar op zoek zijn.
Wanneer jij de inhoud van jouw website en berichten op Facebook, Twitter, Instagram, enzovoort, meer aan laat sluiten bij de behoeften van jouw lokale of regionale publiek dan zullen mensen eerder geneigd zijn om bij jou klant te worden.
Lees meer…
Stap 3. Local social media
Veel socialmediaplatforms maken het hun gebruikers gemakkelijk om op zoek te gaan naar voor hen relevante lokale informatie.
Voor bedrijven wordt het steeds gemakkelijker om die lokaal zoekende mensen op een effectieve manier via de verschillende socialmediaplatforms te bereiken.
Lees meer…
Ga door naar Stap 1: Local Seo