Yelp is op jacht naar Pokémon informatie
‘Eh…, Yelp? PokéStops?’ zie ik je nu denken. Yelp is een app die je zou kunnen vergelijken met het Nederlandse Iens of Google maps. In de app kunnen gebruikers recensies achterlaten over bedrijven die zij hebben bezocht en in die app te vinden zijn.
In Nederland is Yelp nog niet zo heel bekend onder het grote publiek. Wereldwijd gezien behoort het echter tot de allergrootste spelers op het gebied van local based services (LBS).
Wanneer iemand een recensie plaatst op Yelp, vraagt de app om aanvullende informatie over die locatie. Op die manier komt Yelp meer te weten over het bedrijf waar de gebruiker over schrijft. Daar kunnen de overige gebruikers hun voordeel mee doen.
Yelp heeft wereldwijd een enorme database met daarin informatie over miljoenen bedrijven. Die database is zo uitgebreid dat Apple de informatie uit die database gebruikt voor zijn eigen Apple Kaarten en in een effectieve localmarketingstrategie behoort Yelp daarom altijd een plaats te krijgen.
PokéStop in Yelp
Naast informatie zoals, ‘Kun je hier met pin betalen?’ of, ‘Is er hier gratis WiFi?’ kun je ook de vraag krijgen of er in de buurt van het bedrijf waar je een review over aan het schrijven bent, ook een PokéStop te vinden is.*
Voor spelers van Pokémon Go is die informatie van onschatbare waarde. Een PokéStop is een virtuele plaats waar spelers hun noodzakelijke voorraden aan kunnen vullen zodat ze het spel verder kunnen spelen.
Yelp maakt het voor zijn gebruikers mogelijk om actief op zoek te gaan naar bedrijven in de buurt van een PokéStop. Omgekeerd zou je ook kunnen zeggen dat Yelp nu ook een zoekmachine is geworden voor PokéStops.
Het zal voor Yelp een kleine moeite zijn om deze functie uit te breiden met locaties van PokéGyms en zeldzame Pokémons.
Door deze Pokémon-marketingactie scoort Yelp op een aantal punten.
1. Het krijgt door deze stap extra aandacht en meer bekendheid.
2. Spelers van Pokémon Go zullen eerder geneigd zijn om de app te downloaden en te gaan gebruiken.
3. Pokémon Go spelers die aangeven dat er in de buurt van een bedrijf een PokéStop te vinden is, zullen ongetwijfeld ook eerder geneigd zijn om andere vragen beantwoorden. Daardoor wordt de informatie nog beter en uitgebreider.
4. Het bedrijf bouwt een hoop sympathie op bij de Pokémon community.
Wat nu?
Als ondernemer met een fysieke locatie krijg je door het Pokémon fenomeen de mogelijkheid om meer mensen over de drempel te lokken. De grootste doelgroep van Pokémon Go zijn mannen en vrouwen in de leeftijdsgroep van tieners tot 30 jaar. Maar wees niet verbaast wanneer er 50plussers je zaak binnenlopen opzoek naar Pokémons.
Zorg er dus voor dat jouw bedrijf op Yelp te vinden is en zoek ook uit of er in de buurt van jouw bedrijf een PokéStop aanwezig is. Download zelf de app of vraag een Pokémon Go speler om je te helpen met jouw zoektocht naar een PokéStop.
Mocht je de pech hebben dat er geen enkele PokéStop bij jou in de buurt te vinden is, dan kun je wellicht een poging wagen door een verzoek in te dienen bij Nianticlabs, het moederbedrijf van Pokémon, om in de buurt van jouw bedrijf een PokéStop te maken.
Gotta catch ‘em all!
*Op dit moment is deze functie alleen beschikbaar in US, UK, Australië, Nieuw Zeeland, Duitsland, Spanje en Italië. Nederland zal ongetwijfeld snel volgen wanneer Pokémon Go hier officieel gelanceerd wordt.